Het afgelopen jaar is Wecycle goed te zien geweest. Op tv, radio, in de bioscoop, langs de snelweg, in bushokjes en online via influencers en ludieke coachfilmpjes. Met ruim 240 miljoen contactmomenten heeft iedere Nederlander gemiddeld 14x een uiting gezien van een e-waste inleverpunt. Daarnaast zijn er bij inzamelacties met partners meer dan 200.000 incentives in de vorm van spelletjes verspreid, waarop alle inleverpunten te zien zijn. Leuk, duurzaam en vooral leerzaam.
Campagnes dragen bij aan het vergroten van de bekendheid van Wecycle en de e-waste inleverlocaties bij consumenten en bedrijven.
- 61% van de Nederlanders kent Wecycle
- 74% van de Nederlanders kent de inleverbakken die in ruim 7.000 winkels staan
- 84% van de Nederlanders weet waar de milieustraat is in zijn gemeente
- 72% van de mensen werkzaam in de bouw kent de inleverbakken die bij ruim 600 groothandels staan
Voor duurzame gedragsverandering is naast naamsbekendheid ook een hoge gebruiksintentie en een positieve beleving van de e-waste inleverpunten belangrijk.
- 60% van de Nederlanders vindt de milieustraat makkelijk bereikbaar
- Van de aanvullende inlevermogelijkheden, de inleverbakken in winkels en van de Premium Pick-up Service (e-waste meegeven bij (online) bestelling) wil 80% van de Nederlanders gebruik maken
- De winkel-inleverbakken worden gewaardeerd met 7,8 en consumenten vinden ze vooral belangrijk en gemakkelijk
- 76% van mensen in de bouw wil gebruik maken van de bakken bij de groothandel, 70% vindt ze vooral handig
Het merk Wecycle krijgt van de consument een 7,7. Ze vinden Wecycle vooral positief, betrouwbaar en van hoge kwaliteit. Deze basis biedt veel mogelijkheden om het gebruik van reguliere en maatschappelijk e-waste inleverpunten zoals de kringloopwinkels verder te vergroten. Zo weet 2/3 van de Nederlanders niet dat je ook apparaten kan inleveren bij de kringloop en 1/3 weet niet dat je ook kleine apparaten kan inleveren bij de milieustraat.
Het volledige overzicht van campagnes en hun impact vindt u hier.
*Cijfers: onderzoek Motivaction 2019