Koninklijke Auping wint De Purpose Award 2020 met circulair matras

Grootschalige toepassing leidt tot transformatie in beddenbranche

Vandaag neemt Jan-Joost Bosman, CEO van Koninklijke Auping, De Purpose Award 2020 in ontvangst. De prijs wordt sinds 2016 jaarlijks uitgereikt aan een Nederlandse organisatie ‘die zich buitengewoon inzet voor een betere wereld’ en is een initiatief van Purpose Day. Dit LinkedIn platform organiseert publieke evenementen om de transitie naar een ‘purpose gedreven economie’ te versnellen. Koninklijke Auping heeft de prijs gewonnen voor haar bijdrage aan de circulaire economie. Samen met DSM heeft de beddenfabrikant een grondstof ontwikkeld voor matrassen, die na gebruik weer teruggebracht kunnen worden tot de originele grondstof. Koninklijke Auping geeft daarbij aan, deze innovatie niet voor zichzelf te willen houden maar in samenwerking met andere beddenfabrikanten de hele branche te willen transformeren, door deze grondstof op grote schaal te gaan gebruiken. Dit getuigt volgens de jury van grote moed.

Het is alweer de vijfde keer dat de Purpose Award wordt uitgereikt, altijd op de Purpose Day – de derde vrijdag van november. Eerdere winnaars waren Dutch Weed Burger, CRDL, Stegeman en Verstegen Kruiden en Specerijen. Dit jaar waren behalve Koninklijke Auping ook Elho, kringloopwarenhuis Het Goed en de divisie Home Care van Unilever Europe genomineerd.

De award is ontworpen door Friends for Brands en bestaat uit een massief blok hout (10x10x100cm). “Het is eigenlijk een knipoog naar de award cultuur, die in onze optiek eigenlijk niet helemaal past bij de purpose cultuur”, zegt Ralph Zebregs van Purpose Day. “Wij vinden dat je dingen niet voor de winst zou moeten doen, maar omdat je betekenis wilt toevoegen.” Purpose (oftewel ‘zingeving’) wordt binnen bedrijfsvoering algemeen gezien als hét fundament voor maatschappelijk relevant ondernemen.

In toenemende mate heeft de consument aandacht voor de wijze waarop bedrijven ondernemen. Er wordt steeds kritischer bekeken hoe ze produceren, wat de herkomst is van de gebruikte materialen, in welke sociale omstandigheden medewerkers moeten werken en wat de impact is op het milieu. “Transparantie door bedrijven wordt steeds meer een vereiste”, zegt Zebregs. “Consumenten accepteren steeds minder dat bedrijven alleen winst nastreven. Meer organisaties zouden op zoek moeten gaan naar hun intrinsieke motivatie om te bestaan, en die dan toe te passen en uit te dragen. Bedrijven als bijvoorbeeld Patagonia, Tesla en Koninklijke Auping zijn ‘game changers’. Zij laten zien dat je succesvol kunt zijn met ondernemen vanuit een sterke purpose.”