Eco-SIM kaart van Thales en Veolia: de SIM-kaart gemaakt van gerecyclede koelkasten

Het gebruik van gerecyclede materialen zal bijna 5.000 ton virgin plastic per jaar overbodig maken

Met bijna 4,5 miljard geproduceerde simkaarten in 2020, Thales en Veolia hebben hun krachten gebundeld om deze markt te helpen zijn groene geloofsbrieven te tonen.

Het polymeerplastic dat in hoge concentraties wordt aangetroffen in afgedankte elektrische en elektronische apparaten wordt verwerkt in de recyclingfabriek van Veolia in Frankrijk. Thales-ingenieurs hebben samengewerkt met de experts van Veolia om een ​​speciaal proces te ontwikkelen dat gebruikmaakt van dit nieuw gerecyclede materiaal om simkaarten te vervaardigen die voldoen aan de eisen van de mobiele industrie.

De Eco-SIM-kaart heeft een neutrale CO2-voetafdruk aangezien de CO 2 -uitstoot van de
fabricageproces en elektronische componenten die niet kunnen worden gerecycled, worden volledig gecompenseerd door het uitgebreide CO2-compensatieprogramma van Thales.
Dit innovatieve product ondersteunt gsm-operators in hun ecologische
transformatie en helpen hen de milieuproblemen van abonnees aan te pakken.

“Al onze alledaagse voorwerpen zouden binnenkort gemaakt kunnen worden van gerecyclede materialen dankzij visionaire, verantwoordelijke bedrijven zoals Thales. Het voorbeeld van de simkaart biedt een een glimp van het enorme scala aan mogelijkheden dat wordt geboden door ecodesign. Onze industriële ecologie diensten, als circulaire economie, stellen ons in staat om de ecologische aspecten van onze klanten te ondersteunen”, zegt Anne le Guennec, directeur van Veolia’s afvalactiviteiten in Frankrijk.

transitie door afval om te zetten in milieuvriendelijke simkaarten, ” zei Emmanuel Unguran, Vice President Mobile Connectivity Solutions bij Thales . ” Deze langetermijnverbintenis maakt integraal deel uit van het ambitieuze duurzaamheidsbeleid van de Groep
ontwikkeling en maatschappelijke verantwoordelijkheid, en biedt gsm-operators een nieuwe kans om hun waardepropositie voor consumenten te verbeteren in termen van duurzaamheid. “