(Foto: van/via Renewi)

Klanten van Albert Heijn leverden tussen 25 september 2023 en 4 februari 2024 maar liefst 125.000 gebruikte pannen in. Hiervoor ontvingen zij extra spaarzegels voor nieuwe PFAS-vrije pannen met korting. Waste-to-productbedrijf Renewi zorgt er als ketenpartner voor dat de ingeruilde pannen omgezet worden tot ruim 90.000 kilo aan circulaire grondstoffen.

Albert Heijn, zijn klanten en Renewi geven dankzij deze actie nieuw leven aan oude pannen. Uit de ingeleverde pannen wordt voornamelijk staal, roestvrij staal (RVS) en aluminium teruggewonnen. Van gerecycled metaal kan een nieuw product worden gemaakt. Momenteel worden de verschillende materialen gesorteerd op een locatie van Renewi in Weert.

Van oude pan naar nieuwe producten
Gerecyclede metalen hebben vergelijkbare kwaliteit en eigenschappen als de nieuwe grondstof, waardoor de gerecyclede metalen geschikt zijn voor de productie van een breed gamma aan gebruiksvoorwerpen. Gerecycled staal kan bijvoorbeeld dienen voor nieuwe conservenblikken, pannen en stalen steunbalken voor in de bouw. Teruggewonnen RVS wordt, op zijn beurt, gebruikt in bijvoorbeeld pedaalemmers. Van aluminium kunnen onder andere pannen of auto- en fietsonderdelen gemaakt.

Marc den Hartog, directeur Commercial Waste Nederland bij Renewi, noemt de samenwerking met Albert Heijn zeer waardevol. Den Hartog: “Het kost minder energie om met circulaire grondstoffen te werken in plaats van nieuwe grondstof. Daarnaast genereert de productie van circulaire metalen minder uitstoot van broeikasgassen. Tel daarbij op dat de gebruikte pannen niet bij het restafval komen, en dus niet worden gestort of verbrand. Dit vermindert de druk op ons milieu.”

Ook Johan van der Zanden, directeur Marketing en Communicatie bij Albert Heijn is erg tevreden met het resultaat van de inruilactie. Van der Zanden: “Als supermarktketen hebben we duurzaamheid hoog in het vaandel. En dankzij de samenwerking met we samen met onze klanten een extra stap kunnen zetten richting de circulaire economie. Omdat deze actie laagdrempelig was, wisten duizenden mensen met hun oude pan de weg naar onze supermarkt te vinden”.