Spaarnelanden werkt vanaf deze maand met een nieuw Container Beheer Systeem in de gemeente Haarlem. Door het nieuwe systeem kunnen ondergrondse containers tijdiger worden geleegd en slimmer worden beheerd. In het dynamische systeem is ‘live’ te zien is hoe vol de ondergrondse restafvalcontainers zijn en wanneer ze zijn geleegd. Ook keuringen, inspecties en reparaties van de containers worden in het systeem geregistreerd.
Besparing tijd en papierwerk
Het nieuwe systeem bespaart veel tijd en papierwerk. Voorheen werkte Spaarnelanden met papieren routekaarten en verschillende beheersystemen die niet met elkaar gekoppeld waren. Het nieuwe digitale systeem maakt deze koppelingen wel, waardoor één gestroomlijnd integraal systeem ontstaat. Alle informatie over ondergrondse containers staat erin; van vulgraad tot onderhoudsinspecties.
Overvolle en halflege containers verleden tijd
“Het werkt perfect voor onze medewerkers.” zegt Jeroen Schörn, unitmanager Afval en Grondstof van Spaarnelanden. “Onze chauffeurs krijgen een tablet mee waardoor ze zelf verantwoordelijk worden voor het plannen van hun route. Ze zien realtime wat de status van een container op hun route is. Daardoor kunnen ze flexibel en efficiënt legen en zijn overvolleof halflege containers verleden tijd.”
De informatie in het systeem is ook live te volgen voor medewerkers op kantoor. Daardoor kan een Klantenservice bijvoorbeeld ook direct zien of een container geleegd is of gerepareerd moet worden als ze hierover een vraag of melding krijgen. Dat verhoogt het serviceniveau.
Openbaar voor inwoners
Het nieuwe Container Beheer Systeem is ontwikkeld met automatiseringsbedrijf Hexapole. Het is de bedoeling dat (een deel van) het systeem in de toekomst ook openbaar wordt voor inwoners van Haarlem. Zo kunnen zij zien of de restafvalcontainer bij hen in de buurt vol of leeg is. Daarmee wordt voorkomen dat bewoners met een vuilniszak bij een volle container staan en de zak weer mee naar huis moeten nemen.