Stichting LightRec en VERAS, de belangenvereniging voor sloopaannemers, gaan zich de komende jaren hard maken om meer verlichting uit sloop- en renovatieprojecten in te zamelen voor recycling. Op dit moment worden er bij sloopprojecten vooral te weinig armaturen gescheiden ingezameld. Dit terwijl er jaarlijks zo’n 900.000 kilo aan armaturen en 460.000 stuks aan lampen uit de sloop- en renovatieprojecten vrij zouden moeten komen.
LightRec, de stichting die namens de Nederlandse producenten en importeurs opdrachtgever is voor lampeninzameling in Nederland, en VERAS willen de hoeveelheid en het gewicht aan ingeleverde lampen en armaturen uit de sloop de komende vijf jaar verdubbelen. Dit willen ze bereiken met een zogenaamde multichannel strategie, waarbij ze zich zullen richten op alle belangrijke schakels in de sloopbranche, van beleidsmakers tot ingenieurs en van opdrachtgevers tot uitvoerders.
Het doel van de organisaties is om het correct verwijderen en inzamelen van verlichting op te laten nemen in standaard bouwbestekken, richtlijnen, criteriadocumenten voor aanbestedingen, formele sloopmeldingen en in andere communicatiemiddelen die de doelgroepen in hun dagelijkse werk tot zich nemen.
Volgens LightRec is het van belang dat verlichting apart wordt ingezameld omdat lampen voor zeker 90% en armaturen voor meer dan 80% kunnen worden gerecycled. Bovendien verdienen lampen en ook armaturen een speciale behandeling omdat ze milieugevaarlijke stoffen kunnen bevatten. Met duurzame recycling blijven deze stoffen uit het milieu.
Gied van Hoorn, directeur van LightRec, benadrukt het belang van de samenwerking met de sloopbranche, “Om effectief meer lampen in te zamelen uit de sloop en renovatie hebben we absoluut alle schakels uit de branche nodig. Opdrachtgevers moeten ernaar vragen in hun aanbestedingen, bij renovatie moet het worden opgenomen in het bouwbestek, we willen dat het komt in de
materialenlijsten bij sloopmeldingen, maar ook dat uitvoerders erop worden gecontroleerd. En zo gaat de lijst nog even door. Daar gaan we ons de komende tijd hard voor maken.”
Jan Bork, voorzitter van VERAS, beaamt dit: “Duurzaam slopen staat hoog op onze agenda en het correct verwijderen van verlichting bij sloopprojecten is eigenlijk laaghangend fruit. Het is technisch gezien voor sloopaannemers geen probleem om verlichting apart te houden. Dit gebeurt al op redelijke schaal, echter nog onvoldoende inzichtelijk voor de producenten en importeurs van deze materialen. De kosten voor verwijdering zijn bij renovatieprojecten over het algemeen gering. Bij totaalsloop zijn de kosten wat hoger, maar daarmee zouden opdrachtgevers in aanbestedingen rekening moeten houden.”
Als onderdeel van het offensief zullen de partijen enkele ‘Witte Raaf’ projecten volgen, die dienen als praktisch voorbeeld voor het demonteren, inzamelen en recyclen van lampen en armaturen.