70% van de Nederlanders koopt koffie onderweg liever in een herbruikbare beker dan in een wegwerpbeker. De belangrijkste reden hiervoor is het verminderen van afval. Dit blijkt uit representatief onderzoek van onderzoeksbureau PanelWizard, in opdracht van Mission Reuse. Zes op de tien Nederlanders vinden ook dat horeca en winkeliers alleen nog maar herbruikbare bekers moeten aanbieden. En bijna zeven op de tien respondenten zijn bereid om statiegeld te betalen voor een herbruikbare beker.

PanelWizard voerde het onderzoek uit onder 1100 mensen. De behoefte aan herbruikbare bekers in plaats van wegwerpbekers is onder alle leeftijdsgroepen nagenoeg gelijk. Voor 80% procent van de respondenten is het verminderen van afval de belangrijkste reden. Ouderen vinden net iets vaker dan jongeren dat horeca uitsluitend herbruikbare bekers zouden moeten aanbieden. Meer dan de helft van de ondervraagden zou het liefst zien dat horeca en winkeliers met eenzelfde systeem gaan werken.

Mission Reuse en Plastic Soup Surfer
Mission Reuse is een initiatief van de organisaties Enviu, Natuur & Milieu en Recycling Netwerk Benelux. Samen met de Plastic Soup Surfer, Merijn Tinga, voerden zij de afgelopen weken actie. Tinga surfte van Brussel naar Amsterdam op een surfboard van plastic wegwerpbekers om aandacht te vragen voor de milieu- en klimaatschade die wegwerpbekers aanrichten. Iedere dag worden alleen al in Nederland vijf miljoen wegwerpbekers gebruikt. Wegwerpbekers leveren schade op, bij de productie, bij het verwerken en als zwerfafval. Tinga zette voet aan wal in Gent bij Eurocommissaris Timmermans, in Den Haag bij staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat, Tweede Kamerleden en bij gemeenten zoals Leiden, Vlissingen en Rotterdam waar hij sprak met lokale bestuurders en ondernemers. Hij vroeg hen om beleid waarmee wegwerpproducten zoals koffiebekers terug worden gedrongen.

Nieuwe wetgeving
Vanaf 1 januari 2024 geldt er in Nederland een verbod op wegwerpproducten die ter plaatse worden gebruikt. Vanaf half juli 2023 geldt er daarnaast een verplichting voor het aanbieden van een herbruikbaar alternatief en een verbod op het gratis verstrekken van plastic verpakkingen voor onderweg, de zogenaamde to go-producten.

Recycling schijnoplossing
Beide regelingen bevatten een optie die wegwerpverpakkingen in stand houden. Voor consumptie ter plaatse mogen ondernemers wegwerpbekers blijven gebruiken, zolang ze 75 tot 90% inzamelen en hoogwaardig laten recyclen. Voor to go-producten is het bieden van de mogelijkheid aan de klant om een eigen herbruikbare beker mee te nemen genoeg om te voldoen aan de wetgeving, de zogeheten Bring Your Own. ‘Onwenselijke onderdelen in deze nieuwe wetgeving’, licht Emmy van Daele van Mission Reuse toe. ‘In het uitzonderlijke geval dat bekers gerecycled worden gaan alsnog veel grondstoffen verloren. Met veel extra CO2-uitstoot als gevolg. En je hebt toch weer aanvullende nieuwe grondstoffen nodig.’

Wegwerp verleden tijd
Welk bedrag aanbieders van to-go producten voor hun wegwerpbekers vragen, laat de overheid aan het bedrijfsleven. Daarom pleit Mission Reuse bij gemeentes en overheden om in te zetten op hergebruik door bijvoorbeeld het verplicht stellen van herbruikbare bekers op festivals. ‘Uit dit onderzoek blijkt dat Nederlanders helemaal klaar zijn met wegwerpbekers, en met liefde de overstap maken naar herbruikbare bekers. Aan lokale overheden de opdracht om de overstap naar hergebruik te ondersteunen en aan bedrijven de taak deze systemen in te voeren,’ eindigt Van Daele. Mission Reuse ondersteunt gemeenten, kantoren, onderwijsinstellingen, horeca en festivalorganisaties bij de overstap naar herbruikbaar.

Mission Reuse
Mission Reuse is een initiatief van Enviu, Recycling Netwerk Benelux en Natuur & Milieu. Mission Reuse richt zich op overheid, bedrijfsleven en consumenten. Middels pilots, lobby, onderzoek en campagnes wil de organisatie concrete alternatieven voor hergebruik bieden. Momenteel lopen er pilots bij bedrijven die zich bezighouden met e-commerce, bij universiteiten en festivals.