Wibra zamelt met app plastic verpakkingen in voor recycling

Klanten sparen voor korting door verpakkingen in te leveren

Wibra start vanaf 6 september in zijn winkels met het inzamelen van plastic consumentenverpakkingen voor recycling. Klanten worden aangemoedigd om lege plastic verpakkingen die ze bij Wibra hebben gekocht terug te brengen, maar ook de verpakkingen die uit andere winkels komen. Voor elke teruggebrachte verpakking van een product uit de Wibra-winkels krijgt de klant kortingspunten in de zogeheten Impackt-app. De pilot vindt de komende vier maanden plaats in 25 filialen in Noord- en Zuid-Holland.

Jaarlijks gebruikt de gemiddelde Nederlander 48 kilo aan plastic verpakkingen. De meeste daarvan worden niet gerecycled. Wibra wil daar met deze actie, die begint als pilot, verandering in brengen. Consumenten kunnen vanaf september de lege plastic verpakkingen van producten zoals schoonmaakmiddelen, verzorgingsproducten en wasmiddelen terugbrengen naar de winkel. “Klanten kunnen bij ons al hun plastic inleveren”, zegt Bas Duijsens, algemeen directeur van Wibra. “Elk stuk plastic dat we uit het milieu halen is er één. Als een beperkt deel van onze 1,6 miljoen klanten meedoet aan de actie zou dat bij drie plastic verpakkingen per klant al snel betekenen dat we tienduizenden verpakkingen inzamelen tijdens de pilot. Daar worden dan weer andere producten van gemaakt.”

Hoogwaardig plastic
Wibra start de pilot samen met Impackt, dat een app heeft ontwikkeld waarin klanten kunnen bijhouden hoeveel ze hebben teruggebracht. In de 25 filialen waar de pilot plaatsvindt staan speciale bakken voor lege plastic verpakkingen. Via de Impackt-app kunnen klanten de streepjescode van het teruggebrachte product en de QR-code op de bakken scannen. In de app zien klanten wat de CO2-impact van hun bijdrage is. Voor elke ingeleverde verpakking krijgt de klant punten, die in de app kunnen worden verzilverd voor kortingsbonnen op producten bij de Wibra-winkels.

Het ingezamelde materiaal wordt door Wibra zelf vanuit de filialen naar het hoofdkantoor gebracht. Vanuit daar gaat het naar een gespecialiseerd bedrijf dat het materiaal sorteert en scheidt in drie verschillende stromen, waar weer hoogwaardig plastic van wordt gemaakt.

Geen plastic verpakkingen
Klanten worden zowel via online communicatie als posters in de deelnemende winkels gewezen op de mogelijkheid hun plastic verpakkingen voor recycling terug te brengen bij Wibra. Volgens Duijsens sluit de pilot naadloos aan bij het actieve MVO-beleid van Wibra. “In de transitie naar maatschappelijk verantwoord ondernemen zetten we nu een verdere stap. In dit beleid hebben we de laatste jaren al flink gas bij gegeven. Door verschillende maatregelen te nemen in het bedrijf willen we verspilling en vervuiling tegen gaan en onze voetafdruk aanzienlijk verkleinen.”

De actie wordt na een succesvolle pilot waarschijnlijk verder uitgerold naar meer winkels van Wibra. “We gaan de komende periode gebruiken om dit concept verder te verbeteren”, aldus Duijsens.