Sportbedrijf PUMA heeft een experimentele versie van zijn meest iconische sneaker, de SUEDE, ontwikkeld om deze te testen en biologisch afbreekbaar te maken. Hiermee wil PUMA voldoen aan de groeiende vraag naar duurzame producten voor een betere toekomst. De RE:SUEDE, die gebruikmaakt van de nieuwste technologie die vandaag beschikbaar is, zal worden gemaakt van duurzamere materialen zoals Zeology gelooid suède, biologisch afbreekbare TPE en hennepvezels.

Het RE:SUEDE-experiment is een pilot in circulariteit en de ultieme uitdrukking van de volgende generatie SUEDE – met de ambitie om nieuwe normen te stellen op het gebied van duurzaamheid voor de iconische schoen. Ontworpen om de uitdaging van afvalbeheer in de schoenenindustrie aan te pakken, zal het RE:SUEDE-experiment PUMA in staat stellen meer verantwoordelijkheid te nemen als het gaat om het ‘na leven’ van zijn producten aan te pakken. De pilot gaat van start in januari 2022 en biedt 500 geselecteerde deelnemers in Duitsland de kans om PUMA te vergezellen op zijn experimentele reis naar circulariteit.

In samenwerking met PUMA zullen de deelnemers hun RE:SUEDES zes maanden dragen om de duurzaamheid van een product met biologisch afbreekbare materialen in het echt te testen, voordat ze ze terugsturen naar PUMA via een terugnameinfrastructuur, ontworpen om de producten naar de volgende te verplaatsen. stap in het experiment. De sneakers worden vervolgens onderworpen aan een industrieel biologisch afbraakproces in een gecontroleerde omgeving bij Valor Compostering B.V., eigendom van Ortessa Groep B.V., een familiebedrijf van afvalspecialisten in Nederland. Het doel van deze stap is om te bepalen of Grade A compost kan worden geproduceerd voor gebruik in de landbouw. De bevindingen zullen PUMA helpen het biologisch afbreekbare proces te beoordelen en essentieel onderzoek en ontwikkeling voor de toekomst van duurzame schoenenconsumptie te ontrafelen.

Het RE:SUEDE-experiment is het eerste circulaire programma dat wordt gelanceerd onder PUMA’s “Circular Lab” – een nieuwe innovatiehub, die wordt geleid door PUMA’s duurzaamheids- en ontwerpexperts die werken aan de ontwikkeling van de toekomst van de circulariteitsprogramma’s van het bedrijf.

Deze pilot is een hernieuwd, opgefrist experiment in circulariteit, volgend op PUMA’s verkenning in de ruimte in 2012, waarbij het merk voor het eerst probeerde een biologisch afbreekbare sneaker te maken als onderdeel van zijn InCycle-collectie. Maar na vier seizoenen werd de sneaker stopgezet vanwege de lage vraag en de behoefte aan verder onderzoek en ontwikkeling.

Sinds 2012 heeft de innovatieafdeling van PUMA gewerkt aan het aanpakken van de technologische beperkingen van de InCycle-collectie om dergelijke lessen toe te passen in het RE:SUEDE-experiment. Verbeteringen omvatten het gebruik van nieuwe, innovatieve materialen zoals Zeology suède, dat is gemaakt met behulp van een duurzamer looiproces en zorgt voor meer comfort voor de drager in vergelijking met andere biologisch afbreekbare materialen die door PUMA zijn geëvalueerd. De buitenzool van de RE:SUEDE is ook verbeterd om optimale slijtage te garanderen.

“In 2012 was onze circulaire ambitie gewaagd, maar de technologie was er nog niet helemaal. Zoals ze zeggen, is er bij elke uitdaging een kans – en we zijn onszelf blijven pushen om het beter te doen door onze sterke punten toe te passen en onze zwakke punten te erkennen en te verbeteren”, zegt Heiko Desens, PUMA’s Creative Director. “We hopen dat de vooruitgang die is geboekt tijdens het RE:SUEDE-experiment: ‘No Time For Waste’ ons zal helpen de lat hoger te leggen bij het testen van circulariteit – waardoor onze consumenten in de toekomst betere modekeuzes kunnen maken, zodat hun sneakers ‘van Suede to Soil’, zonder concessies te doen aan productstijl of duurzaamheid tijdens het bezit.”

Over de samenwerking met Ortessa zegt Desens verder: “We zijn verheugd om samen te werken met de experts van Ortessa, die onze passie delen bij het ontwikkelen van proactieve en pragmatische oplossingen voor het afvalprobleem van de industrie. Hun expertise is van fundamenteel belang om ons te helpen meer te weten te komen over het hiernamaals van de RE:SUEDE, zodat we verder kunnen gaan met onze verkenning van circulariteit.“

Rob Meulendijks, CEO van Ortessa: “Als familiebedrijf in de afvalindustrie zijn we trots op het creëren van verrassende innovaties en frisse concepten om echte afvalproblemen op een andere en open manier aan te pakken. We kunnen allemaal nog veel meer doen om afvalbeheer aan te pakken, maar die uitdaging alleen aangaan kan voor elk merk een moeilijke taak zijn. We zijn verheugd om samen te werken met PUMA aan dit speciale project, waar we onze diepgaande kennis en inzichten over afval kunnen toepassen, beproefde en gecontroleerde methoden kunnen gebruiken, om de biologische afbreekbaarheid van de toekomstige Suede van de volgende generatie te beoordelen.“

PUMA wil de resultaten en inzichten die uit dit experiment zijn opgedaan binnen de industrie delen om een ​​nog grotere impact te bereiken als het gaat om het aanpakken van de uitdaging van afvalbeheer in de schoenenindustrie in het algemeen. Circulariteit is een van de pijlers van PUMA’s FOREVER BETTER-duurzaamheidsstrategie. Tegen 2025 wil PUMA het afval steeds meer verminderenhet niveau van gerecycleerd polyester in zijn producten tot 75% verhogen, productterugnameprogramma’s opzetten in zijn belangrijkste markten en opties voor gerecycleerd materiaal ontwikkelen voor leer, rubber, katoen en polyurethaan.

Sinds de eerste iteratie in 1968 loopt de PUMA SUEDE voorop bij culturele keerpunten, stijl en trends overstijgend. Met de RE:SUEDE wil PUMA haar consumenten een stijlvolle en duurzamere keuze bieden, terwijl ze de nieuwste technologieën laten zien.