Volgens onderzoek van Markteffect uitgevoerd in opdracht van Stichting OPEN, de organisatie achter de Wecycle campagnes zijn Nederlanders best bereid om apparaten te recyclen of een tweede leven te geven (weggeven, verkopen etc.). De meerderheid zegt niets te zien in het eindeloos bewaren van oude elektronica en vind het heel positief om anderen blij te maken met hun afgedankte apparaten. Toch liggen er miljoenen in kasten en lades die niet (meer) gebruikt worden. Deze worden meestal pas opgeruimd als er echt geen plek meer is of tijdens een verhuizing wegens huisuitruiming, scheiding of juist samenwonen. Een overlijden is de voornaamste reden om niet meer in gebruik zijnde elektronica te wecyclen.
Een landelijke campagne ‘De Nationale Wecycleweek’ moet deze apparaten veel sneller terug in de economie krijgen. Als onderdeel, apparaat of grondstof. ‘We laten nu veel kapitaal liggen door onnodig uitstelgedrag’ volgens Stichting OPEN.
Onderzoek Markteffect
Het onderzoek is o.a. uitgevoerd om meer inzicht te krijgen in de motieven van consumenten om hun elektrische apparaten zoals bijvoorbeeld laptops, mobiele telefoons, lampen en kabels verantwoordelijk af te danken. Bij 1/3 (36%) van de Nederlanders liggen apparaten die ze al meer dan een jaar niet meer gebruikt hebben. Een huisuitruiming bij overlijden is het belangrijkste moment waarbij veel Nederlanders elektrische apparaten wegdoen. Scheiding is daarna de gelegenheid om afscheid te nemen, gevolgd door samenwonen.
Het onderzoek is uitgevoerd om o.a. meer inzicht te krijgen in de motieven van consumenten om hun elektrische apparaten zoals bijvoorbeeld laptops, mobiele telefoons, lampen en kabels verantwoordelijk af te danken. Gemak bij het inleveren en ruimte creëren zijn belangrijk maar er zijn nog meer redenen:
- 69% van de Nederlanders vindt het belangrijk dat hun afgedankte apparaat een tweede leven krijgt
- 65% maakt een ander graag blij met een nog bruikbaar afgedankt apparaat
- 87% van de Nederlanders die al eens e-waste hebben ingeleverd vindt het van belang om elektronisch afval in te leveren waaruit nieuwe grondstoffen geproduceerd kunnen worden
De ondervraagde Nederlanders gaven aan dat ze de meest positieve associaties krijgen bij het weggeven van afgedankte elektronische apparaten. Hierbij krijgen ze een gevoel van liefdadigheid door het blijmaken van anderen.
Jongeren (18 t/m 34 jaar) zijn koploper op het gebied van duurzame trends. Zo zijn het vooral de jongeren die hun gebruikte elektrische apparatuur verkopen.
Landelijke campagne ‘Nationale Wecycleweek’
Met een landelijke campagne die start op 3 oktober in aanloop naar International E-waste Day op 14 oktober worden Nederlanders opgeroepen en uitgedaagd om te gaan ‘wecyclen’. Dit is de verzamelnaam voor afgedankte apparaten die verkocht, weggeven, gerepareerd of direct ingeleverd worden voor recycling. Welke route ook gekozen wordt hierbij: het is duurzaam en draagt direct bij aan de circulaire economie.
Jan Vlak, directeur Stichting OPEN: “Wij streven naar circulaire inclusiviteit. Iedereen moet eenvoudig toegang hebben tot onze Wecycle inleverpunten, of een andere duurzame keuze kunnen maken zoals repareren, verkopen of weggeven. Zolang elektrische apparaten maar niet in de kliko verdwijnen of jarenlang op zolder of in de kast blijven. We willen de boel in beweging krijgen en lever daarom afgedankt apparaaten eerder in dan wachten tot een overlijden, scheiding of samenwonen. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders graag willen, maar ze moeten ook doen!”
Wecyclen wordt extra beloond
In aanloop naar de Nationale Wecycleweek wordt niet alleen een grote communicatiecampagne via radio, televisie en social media gelanceerd. Tijdens de week zelf worden inleverpunten en bijzondere initiatieven in het zonnetje gezet. Alle Nederlanders die via wecycle.nl een toezegging doen om hun afgedankte apparaten te gaan ‘wecyclen’ maken kans op een leuke prijs, en bij inlevering van e-waste bij milieustraten of kringloopwinkels ontvangen de snelle wecyclers het ‘Wecycle Kwartet’ (op=op).
Deze wijze van campagne voeren is een beproefde communicatie aanpak van Stichting OPEN. Hierbij wordt geen gebruik gemaakt van een algemene milieu boodschap, maar worden praktische oplossingen met ruimte voor alternatieven gepromoot. Wecyclen moet volgens Stichting Open net zo comfortabel en toegankelijk zijn en aanvoelen als consumeren.