McDonald’s nodigt Nederlanders uit om tijdens Landelijke Opschoondag op zaterdag 19 maart om samen de handen uit de mouwen steken voor een schone omgeving. Tijdens deze editie fungeren alle McDonald’s restaurants als uitgiftepunt van opruimmaterialen en een innamepunt van volle afvalzakken.
Op 19 maart wil McDonald’s haar gasten enthousiasmeren om samen de strijd aan te gaan tegen zwerfafval. Landelijke Opschoondag is een jaarlijks initiatief van Stichting Nederland Schoon, waarbij bedrijven, gemeenten en vrijwilligers samen zwerfafval opruimen. McDonald’s maakt het extra makkelijk te helpen tijdens Landelijke Opschoondag door zowel een uitgiftepunt van opruimmaterialen, als een innamepunt van volle afvalzakken te zijn. McDonald’s vraagt gasten om bij het opruimen gebruik te maken van de Litterati-app: dankzij het verzamelen van deze data weet McDonald’s op welke locaties het zwerfafval ligt en kunnen opschoonroutes geoptimaliseerd worden.
Gasten die een volle afvalzak met zwerfafval bij McDonald’s inleveren krijgen als bedankje op Landelijke Opschoondag een drankje met wat lekkers. Daarnaast maken gasten ook nog kans op een leuke prijs: twee overnachtingen in een duurzaam huisjes in de natuur voor 1 tot 4 personen. De prijzen worden door een onafhankelijke notaris verloot onder alle deelnemers die via McDonald’s meedoen aan Landelijke Opschoondag.
Annemarie Swijtink, Senior Director Brand Impact bij McDonald’s Nederland: “Als goede buur hechten wij veel waarde aan een schone omgeving. Onze restaurants hebben een vaste clean-up hero, die dagelijks meermaals het eigen terrein én de omgeving van het restaurant opruimt. Op Landelijke Opschoondag pakken we het samen met vrijwilligers nog iets grootser aan om samen nog meer impact te maken. Ik hoop dan ook dat zo veel mogelijk Nederlanders met ons meedoen zodat we samen kunnen genieten van een opgeruimde buurt.”
Samen bereiken we meer
Helene van Zutphen, directeur van Nederland Schoon is blij met de deelname van McDonald’s aan de Landelijke Opschoondag: “Wij zetten ons in om te zorgen dat nieuw zwerfafval wordt voorkomen en bestaand zwerfafval wordt opgeruimd. Dit doen we door met vele partijen samen te werken, zo ook met McDonald’s. Ik ben erg trots dat zij al jaren met ons samenwerken en zich hard maken voor een zwerfafvalvrij Nederland. Daarnaast vind ik het goed om te zien dat alle partners extra stappen zetten tijdens de Landelijke Opschoondag, door middel van het organiseren van opschoonacties met als mooi voorbeeld de acties van McDonald’s waarbij zowel de medewerkers als de gasten de handen uit de mouwen steken. De grote belangstelling van partners om zich te committeren aan de Landelijke Opschoondag draagt enorm bij aan de bewustwording rond het thema zwerfafval, want alleen samen bereiken we meer.”
Minimaal 100 meter buiten eigen terrein schoonmaken
McDonald’s wil zich committeren aan het ruimer opruimen van zwerfafval dan de wettelijke 25 meter. Bij veel restaurants wordt er op eigen initiatief minimaal honderd meter aangehouden voor de zwerfafvalopruimrondes. Swijtink: “Op dit moment hebben alle McDonald’s restaurants gemiddeld 1 fte die zich dagelijks inspant om de omgeving op te ruimen. We geloven in de kracht van samenwerking. Daarom gaan we graag het gesprek aan met gemeenten en andere lokale partijen om gezamenlijk afspraken vast te leggen in een zwerfafvalconvenant, waarbij we de stap willen maken naar nóg ruimer opruimen en de intentie hebben om bij McDrive restaurants in elk geval meer dan 100 meter buiten ons eigen terrein frequent schoon te maken. We monitoren jaarlijks tien locaties, verspreid door het land, daar is dat al het geval en zien we jaar op jaar verbeteringen in een schone omgeving.”
Samen meer doen voor minder afval
McDonald’s wil niet alleen zo veel mogelijk afval inzamelen, maar werkt ook hard aan het verminderen, verduurzamen en recyclen van al haar verpakkingen. McDonald’s wil samen meer doen voor minder afval en werkt wereldwijd aan de vermindering en verduurzaming van haar verpakkingsmaterialen, zodat er minder (plastic)afval in het milieu komt. Momenteel is 91% van de productverpakkingen die McDonald’s in Nederland gebruikt gemaakt van hernieuwbare, gerecyclede of gecertificeerde materialen. In 2025 wil McDonalds dat 100% van de productverpakkingen van hernieuwbare, gerecyclede of gecertificeerde materialen zijn gemaakt. Daarnaast heeft McDonald’s Nederland het doel om het aandeel van het afval dat wordt gerecycled te verhogen van 41% naar 90% in 2025. Ook onderzoekt het bedrijf hoe het aandeel verpakkingen met 30% kan worden verminderd.
Samen met gedragswetenschappers heeft McDonald’s bovendien een structurele zwerfafvalaanpak ontwikkeld. Deze aanpak is er op gericht op het belonen van goed gedrag. Ook werkt McDonald’s vaak nauw samen met gemeenten en stakeholders om gasten afval beter te laten weggooien. Zo doet McDonald’s samen meer voor minder afval.