Glasrecycler Maltha roept gemeentes op om glasrecycling verder te optimaliseren

Glasrecyclingbedrijf Maltha, een Renewi-dochterorganisatie, start een campagne om de glasrecycling binnen gemeentes te optimaliseren. Maltha stelt hiervoor aan gemeentes en haar inwoners diverse activiteiten en middelen beschikbaar waaronder een communicatiepakket. Dit ondersteunt alle betrokkenen om de kwaliteit van het glas in de glasbak te verbeteren zodat dit nog beter gerecycled kan worden. Utrecht is een van de eerste gemeentes in Nederland die dit circulair initiatief promoot.

Glas en de circulaire economie
Verpakkingsglas, zoals flessen voor drank, voedsel of cosmetica, kan oneindig hergebruikt worden en het is 100% recyclebaar zonder enig kwaliteitsverlies; een uniek voorbeeld in de circulaire economie. Daarbij is het cruciaal dat het glas goed kan worden ingezameld. Want hoewel Nederlanders de weg naar de glasbak al ruim veertig jaar goed weten te vinden, belandt er nog veel in een glasbak wat daar eigenlijk niet thuishoort. Wat gooi je dan wel en wat niet in de glasbak? Dat staat centraal in deze landelijke campagne.

“In de glasbak hoort alleen verpakkingsglas. Dus bijvoorbeeld geen vazen, aardewerk kopjes, ovenschalen, wijnglazen en stenen kruiken. Ook al lijken dit ook glasstromen”, zegt Jan van Hirtum, Sales & Sourcing Manager Benelux bij recycler Maltha. “Voor ons vallen deze voorbeelden onder ‘vervuiling’ omdat ze een andere smeltgraad kennen dan gewoon verpakkingsglas. Op dit moment zit er gemiddeld 3% vervuiling in de glasbak. Het doel van de campagne is de vervuiling te verlagen met minimaal 1%.”

“Met ieder ongewenst steentje dat we geautomatiseerd uit het glasafval filteren, gaan ook zes goede glasscherven mee”, legt van Hirtum uit. “Door één stenen kruik in de glasbak, zoals de bekende, bruine jeneverfles, kunnen we dus ongeveer zes glazen flessen minder produceren. Dat is zonde.”

Gemeente Utrecht springt mee
De gemeente Utrecht is een van de eersten in Nederland die de campagne promoot. Frans van Dijk, directeur Afval Verwijdering Utrecht (AVU) vindt het goed dat er veel aandacht wordt besteed aan communicatie. “Recycling begint met communicatie. Maak inwoners ervan bewust dat een beter milieu toch echt bij henzelf begint”. Het communicatiepakket is zeer laagdrempelig. Maltha verwacht dat deze campagne zeker gaat bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit van gerecycled glas.

Daarnaast resulteert de campagne ook in een aantoonbare CO2-verlaging. Huco Knape, Commercieel Directeur bij Maltha: “Samenwerken met Maltha betekent zakendoen met een binnenlandse recycler. Dat heeft een aantal voordelen. Omdat ons vervoer alleen binnen Nederland plaatsvindt, en zoveel mogelijk per schip, verkleinen we samen onze CO2-voetafdruk.”

Frans van Dijk, directeur AVU, beaamt dit: “We zijn erg tevreden over de samenwerking met Maltha. Het glas uit de provincie Utrecht wordt grotendeels per schip vervoerd. Dit zorgt voor minder CO2-uitstoot dan bij transport over de weg.”

Meer weten over de campagne? Kijk op www.samenmakenwehetglashelder.nl