De Bijenkorf houdt inzamelingsactie voor Sympany tijdens Fashion Exchange

Met de net gestarte Fashion Exchange richt de Bijenkorf zich op slimmer een garderobe samenstellen en op bewustwording creëren over het weggooien van textiel. In de weekenden van 4, 5, 11 & 12 augustus houdt de Bijenkorf een inzamelingsactie waarbij de consument bij alle filialen zijn of haar oude kleding kan inleveren. Deze kleding komt bij Sympany terecht en de sociale onderneming zorgt ervoor dat het hergebruikt of gerecycled wordt.

Elke bezoeker van de Bijenkorf die minimaal 6 stuks oude kleding inlevert, draagt hiermee bij aan een beter milieu en krijgt 20 euro korting om de ideale duurzame garderobe samen te stellen bij de Bijenkorf. Bovendien dragen kledingdonaties direct bij aan de projecten van Sympany in Angola, DR Congo, Ethiopië, India en Malawi. Meer over de inzamelingsactie lees je hier.

Waarom deze campagne?
Van de gemiddeld 175 items in onze kast dragen we er 50 niet. Jaarlijks gooien we met zijn allen in Nederland ongeveer 145 miljoen kilo bij het restafval. Per persoon gooien we gemiddeld 24 stukken bij het grijze restafval, waarna het verbrand wordt of op de vuilnisbelt belandt. En dat terwijl hiervan 65% geschikt is voor hergebruik of recycling, zonde dus! Sympany zorgt voor de verkoop van herdraagbare kleding en gebruikt de niet herdraagbare kleding als grondstof voor recycling projecten.

Wat kan jij doen?
In het weekend van 4&5 of 11&12 augustus kan de consument zijn of haar kleding bij één van de filialen van de Bijenkorf inleveren. Daarnaast kan het textiel ook ingeleverd worden bij één van de textielcontainers van Sympany. Op www.sympany.nl/vind-een-container staan alle containers aangegeven.

Directe bijdrage aan de projecten
Het gedoneerde textiel wordt door Sympany verkocht of gerecycled. De opbrengst van deze activiteiten investeert de sociale onderneming in projecten waarbij duurzaamheid en zelfredzaamheid centraal staan. De focus landen van Sympany zijn Angola, DR Congo, Ethiopië, India en Malawi. De projecten en projectpartners worden zorgvuldig uitgekozen aan de hand van diverse selectie criteria. Door het inleveren van oude kleding, zorgt de consument er direct voor dat mensen in deze landen een kans krijgen.