Cure Afvalbeheer introduceert eerste elektrische vuilniswagen

Duurzaam en stil afval inzamelen

Foto: Freekje Groenemans

Cure heeft zijn eerste elektrische wagen voor het legen van ondergrondse en bovengrondse afvalcontainers in gebruik genomen. De schone en stille kraanwagen wordt vanaf eind oktober ingezet in Eindhoven. De productie van deze specifieke vuilniswagen is een gezamenlijke ontwikkeling van DAF Trucks en VDL Groep en maakt deel uit van een proeftuinproject.

Chauffeur Roy Michels van Cure Afvalbeheer zamelt voortaan schoon en stil afval in met de elektrische kraanwagen. Foto: Freekje Groenemans

Het elektrische inzamelvoertuig wordt ingezet voor de inzameling van restafval, PBD (plastic, blik, drinkpakken) en papier in ondergrondse en bovengrondse containers bij appartementencomplexen en winkelcentra in Eindhoven, Valkenswaard en Geldrop/Mierlo. Groot voordeel is natuurlijk dat er geen schadelijke stoffen worden uitgestoten, zoals CO2 en NOX. Dit in tegenstelling tot de bestaande conventionele diesel voertuigen. De elektrische kraanwagen rijdt schoon én is bovendien geluidsarm. Niet alleen rijdt de wagen elektrisch, ook de kraan die de containers uit de grond haalt en de opbouw die het afval comprimeert, zijn elektrisch aangestuurd. Wethouder Klimaat & Energie Rik Thijs is enthousiast: “We hebben in Eindhoven grote ambities om CO2 terug te brengen. En dit is een mooie stap, en hopelijk inspireert het andere bedrijven om ook over te gaan op duurzame brandstoffen. Bovendien is elektrisch rijden stil en het zorgt voor schonere lucht in onze stad. Beter kan niet.”

Proeftuinproject
De introductie van deze kraanwagen is onderdeel van het EWASTE-proeftuinproject waar afvalinzamelaars Cure, HVC, ROVA en gemeente Rotterdam aan deelnemen. Hiervoor zijn vier DAF CF chassis voorzien van een VDL E-Power-aandrijving. De kraan van Hiab en de opbouw van VDL Translift worden elektrisch vanuit de hoofdaccu’s gevoed. TNO verzorgt de metingen en verslaglegging van dit project. De opgedane ervaring en kennis is gebruikt om een opschaling mogelijk te maken.
Directeur VDL Translift, Mathijs van der Mast: “Dit elektrische voertuig past naadloos in onze  ‘slimme mobiliteit’-strategie die neerkomt op design, elektrificatie, connectiviteit, autonoom rijden en mobiele diensten. In de leefbare stad van de toekomst wordt emissievrij gereden en is geluidsreductie gemeengoed. Dit voertuig biedt veel mogelijkheden om verder te innoveren en bij te dragen aan een beter klimaat. Fantastisch om te zien hoe er in deze branche intensief wordt samengewerkt aan de nieuwe generatie voertuigen. Wij zijn trots op het resultaat. Dit is een belangrijke stap naar de seriematige productie, waarbij de eerste leveringen aan het einde van het eerste kwartaal van 2021 worden verwacht.”