“Dat het efficiënter kon, dat had ik wel gedacht. Maar 25% minder strooiroutes, daar was ik toch wel heel verbaasd over!”, zo vertelt John Wegerink, coördinator logistiek bij Twente Milieu.

strooiroutes Twente MilieuToen hij van zijn management afgelopen zomer opdracht kreeg de strooiroutes in de gemeente Enschede te optimaliseren, ging hij het aanbod van software op dat gebied nog eens langs. “Er zijn diverse bedrijven die software leveren om routes te registreren, maar dan moet je ze eerst zelf uittekenen. Maar het echt optimaliséren van routes, door alle te strooien wegen te berekenen, daar is Jewel eigenlijk de enige in.” Zo kreeg NMPO, de bouwer van Jewel planningssoftware, op 1 september de opdracht de Enschedese strooiroutes te optimaliseren. En dan moest het ook nog eens voor 1 november klaar zijn.

Van 21 naar 16 strooiroutes
De eerste fase, de capaciteitsberekening, was meteen een aangename verrassing voor Wegerink. “Met handmatig inplannen waren we in Enschede op 21 strooiroutes uitgekomen. Uit de berekening van Jewel bleek dat het in 16 routes kon!” In fase 2, de daadwerkelijke route-optimalisatie, bleek de berekening te kloppen. “Afgelopen weekend hebben we voor het eerst gestrooid. Dat liep allemaal prima! Ook van de jongens die de routes reden kreeg ik veel enthousiaste reacties. Ze deden er nu nog iets langer over dan gepland, maar ik ben ervan overtuigd dat ze er na een paar keer precies zo lang over doen als Jewel heeft berekend.”

Besparen op wagens, mensen en opleidingsuren
Niet alleen bespaart Wegerink nu op het aantal wagens en in te zetten mensen. “Met 4 teams van 16 mensen in plaats van 21, scheelt dat zomaar 20 mensen. Hiermee is de belasting van ons personeel in de winterdienst behoorlijk verminderd. Maar ook bespaart Jewel heel veel opleidingsuren. “De chauffeur hoeft de route niet eerst overdag een paar keer voor te rijden, want de navigatie vertelt hem precies waar hij heen moet.”

Enig handwerk blijft nodig
Overigens maakt de software niet alle menselijke inbreng overbodig. “Na het softwarematig berekenen van de routes hebben twee mensen handmatig alle routes nagelopen op praktische haalbaarheid. Dan zien ze op hun scherm een wagentje de hele route rijden, en kunnen ze stap voor stap bekijken: zijn die keerpunten wel handig, is er niet een parkeerplaats waar dat veiliger kan? Moet een weg niet twee keer in plaats van een, vanwege de vluchtheuvels die erin liggen? Daarvoor heb je mensen nodig die de lokale situatie op hun duimpje kennen, daar kan geen computer tegenop. Maar dat is een eenmalige activiteit.”

Goede service
Ook over de service van NMPO is Wegerink zeer te spreken. “Ze hebben geleverd wat ze beloofd hebben, voor de prijs die we hadden afgesproken. Ik werd voortdurend op de hoogte gehouden van hoe het liep, en bij onduidelijkheden belden ze altijd meteen. En het was ook nog eens op tijd klaar. Gezien hun jarenlange ervaring met winterdiensten, had ik daar wel vertrouwen in, maar ze moeten het dan ook nog een keer waarmaken. En dat is prima gelukt!”

Zeven gemeenten in Twente?
Jewel is Wegerink en Twente Milieu zo goed bevallen, dat er wordt gedacht aan inzet van het systeem in alle zeven gemeenten, waar Twente Milieu actief is. “Als het in Enschede al 25% minder is, is er in de andere gemeenten ook vast veel te besparen. En ook kun je wellicht nog een efficiencyslag maken als je routes over gemeentegrenzen heen kunt laten lopen. Uiteraard gaan we dat eerst bespreken met onze opdrachtgevers.”