Supergaande stapt in recycle business

Niet veel jongeren weten het: de grondstoffen die nodig zijn om mobiele telefoons, tablets en andere apparaten te maken, raken langzaam maar zeker op. Dat probleem is alleen maar op te lossen door afgedankte apparaten in te leveren, zodat daar weer nieuwe van gemaakt kunnen worden. Wecycle heeft daarom de hulp ingeroepen van populaire vloggers Nesim en Qucee van het veelbekeken YouTube-kanaal Supergaande. Zij zijn het gezicht van een nieuwe Wecycle-campagne, die de huidige digital natives ertoe moet aanzetten al hun oude apparaten in te leveren.

Wecycle voert campagne om de bekendheid van de inleverbakken in winkels bij jongeren tussen de 13 en 17 jaar vergroten. Deze inleverbakken zijn ook voor jongeren makkelijk te gebruiken. Nesim en Qucee van Supergaande werken daaraan mee: zij volgen hun oude mobiel van de inleverbak in de winkel via het sorteercentrum naar de recyclefabriek. Nesim & Qucee: “We werken mee aan deze campagne, omdat we het belangrijk vinden om jongeren te laten zien hoe we goed met de aarde om kunnen gaan en dat iedereen wat kan doen om hieraan bij te dragen.” De vlog –onderdeel van een nieuwe serie ‘Supergaande aan het werk’ – is te zien op het YouTube-kanaal van Supergaande: https://youtu.be/cNXI7My0dX4

Tieners van nu beschikken over méér apparaten dan welke voorgaande generatie ook. Echter, 86 procent van de jongeren onderneemt zelf geen actie bij een kapot apparaat: zij leveren hun oude mobiele telefoon, gameconsole, föhn, headset, speaker of tablet nauwelijks in voor recycling. Die belanden in een la of verdwijnen soms gewoon in de vuilnisbak. Niet cool, want op die manier kunnen ze niet worden gerecycled. En dat is hard nodig om ook in de toekomst over voldoende apparaten te kunnen beschikken.

Jaarlijks voert Wecycle campagne speciaal gericht op jongeren om hen aan te zetten tot het inleveren van e-waste. Eerder werkte de organisatie al samen met de artiesten Ronnie Flex, DJ Dyna en meidengroep TP4Y.

Over Supergaande
Supergaande is het YouTube-kanaal van Nesim Najih en Quentin Correia. Zij maken wekelijks video’s waaronder (straat)interviews met bekende artiesten. Ook hebben zij inmiddels meerdere hits op hun naam staan, zoals ‘Pardon Doe Normaal’ en ‘Wat Nog Meer?’. De meer dan 470.000 abonnees op hun YouTube-kanaal bestaan voornamelijk uit jongeren tussen de 12 en 20 jaar, bij wie de video’s mateloos populair zijn.