Stibat en LifeHunters maken campagne voor meer bewustwording over batterijen

Stap één in het recycleproces van batterijen is bewustwording van consumenten. Het idee dat afgedankte batterijen in de inzamelbak horen en níet in de afvalbak. Batterijeninzamelaar Stibat en videoproductiebedrijf LifeHunters werkten samen aan de video die het belang van batterijen en de recycling onderstreept.

Batterijenverbruik neemt een vlucht
Zo ongemerkt zijn batterijen en accu’s doorgedrongen in alle onderdelen van ons leven. Dat is te merken aan ons batterijenverbruik. Het aantal lege en gebruikte batterijen van huishoudens nam de laatste jaren een vlucht. In 2003 bezat een huishouden 71 batterijen (49 in gebruik) en tegenwoordig maar liefst 113 batterijen (73 in gebruik). In totaal bezitten Nederlanders 850 miljoen batterijen.

Battereis
Al deze batterijen moeten uiteindelijk gerecycled worden. Om consumenten daarvan te doordringen, werken Stibat en LifeHunters samen aan een videocampagne ‘Battereis’. In de video worden presentatoren Jorn Rohde (onder andere bekend van tv-programma Galileo) en Luuk Dresen van LifeHunters gedropt in de Belgische Ardennen en reizen ze naar Maastricht. De uitdaging: de reis moet gemaakt worden zonder batterijen of accu’s te gebruiken. Kunnen ze hun weg nog wel vinden zonder mobiele telefoon, horloge, auto of zaklamp?

Belangrijk in het dagelijkse leven
Het filmpje toont hoe belangrijk batterijen inmiddels in ons dagelijkse leven zijn en geeft informatie over het inleveren en de recycling van batterijen. De campagne loop van maandag 5 maart tot en met zondag 25 maart.

Bekijk de video: https://youtu.be/Q9lXhPXZvcI