Pieterbas in finale Industrial Social Media Award

Ik kijk enorm uit naar 8 april. Niet alleen naar de andere cases, maar vooral ook naar de discussie met de vakjury.’ Enthousiaste woorden van commercieel directeur Hans Buskens van PieterBas Automatisering over zijn deelname aan de Industrial Social Media Award.

Samen met de Breekplatenspecialist en Heembouw staat PieterBas op 8 april as. in de finale van deze prestigieuze prijs die voor de eerste keer wordt uitgereikt. Dit heeft de jury onder voorzitterschap van Nijenrodehoogleraar John Koster bekend gemaakt.

Jury unaniem in beslissing
De jury was unaniem over de Top 3 die met name uitblinkt in strategische aanpak, de koppeling tussen social media en de bedrijfsdoelen en borging in de organisatie. Ook het feit dat de drie besten met social media in het technische B2B resultaten weten te halen en vol passie hun hun case presenteerden, was mede bepalend voor de uiteindelijk keuze van de jury.
Het is met name die doordachte aanpak die Hans Buskens zo aanspreekt. ‘Door de genomineerden te beoordelen op criteria als strategie, doelstellingen, borging en resultaten heeft de jury de lat hoog gelegd. Het is geweldig om te zien dat er bedrijven zijn die deze criteria halen. Dat bewijst dat social media in het technische B2B werkt. Ik ben dan ook apetrots om de strijd aan te mogen gaan met mijn mede-finalisten De Breekplatenspecialist en Heembouw!’

Lees hier het interview met Hans Buskens over de deelname van PieterBas aan de IndustrialSocialMedia Award

Breekplatenspecialist bouwt markt op met social media
De Breekplatenspecialist is geen doorwrochte slogan van een reclamebureau om een nieuw product te promoten. De Breekplatenspecial is Dick Verhoef, de man die het gezicht geeft aan de Breekplatenspecialist.
Een breekplaat is een overdrukbeveiliging die eenmalige wordt gebruikt en een (productie)systeem beschermt tegen overdruk of mogelijk schadelijk vacuüm.

De Breekplatenspecialist is onderdeel van HITMA Process en startte twee jaar geleden als onafhankelijke breekplatenspecialist nadat een leverancier waarvoor HITMA Process exclusief distribiteur was de samenwerking opzegde. Nu levert de Breekplatenspecialist een uitgebreide range aan merken voor uiteenlopende sectoren. En met succes, mede dankzij de inzet van social media.

In enthousiaste samenwerking met de marketingafdeling gaat Dick via social media het ‘gesprek’ aan over breekplaten met potentiële klanten. En dat altijd op een leuke manier. De breekplaat als product pushen is er niet bij. ‘Het team gaat de dialoog aan om zo te informeren, kennis uit te wisselen en op een leuke manier nieuwe contacten te leggen.’

Eigen financiële doelstelling overtroffen
En die aanpak heeft gewerkt. De Breekplatenspecialist wist zo in ongekend korte tijd een nieuwe industriële activiteit op de markt zetten. ‘We hebben relatief snel een plek in de markt verworven. Daardoor vinden mogelijke prospects eerder de weg naar de Breekplatenspecialist’, zegt Verhoef. ‘We komen nu in contact met bedrijven waarmee we als HITMA Process in het verleden nog geen zaken deden, die we zelfs niet kenden. Dat leidt weer tot aanvragen en concrete orders. Zonder social media hadden we in zo’n kort tijdsbestek nooit de naamsbekendheid en de marktpositie kunnen opbouwen die we nu hebben.’

‘Social media heeft zich bewezen bij de introductie van een nieuwe activiteit van HITMA Process in een traditionele B2B-markt’, concludeert Astrid van Ballegoy, marketingcommunicatiemanager bij de HITMA Groep. ‘Mede daardoor hebben we in 2012 onze eigen financiële doelstelling overtroffen. We halen nu een beter resultaat dan toen we exclusieve distributeur van één merk breekplaten waren.’

Heembouw profileert zich als deskundige
De andere finalist heeft een social mediastrategie uitgestippeld om zich online in de kijker te spelen. ‘We profileren ons als innovator met de focus op lean bouwen en BIM, een integraal bouwinformatiemodel dat nog maar relatief kort in de sector wordt gebruikt en waarmee we voorop lopen’, zegt Björn Bouwmeester, social mediacoördinator van Heembouw.

‘Onze naamsbekendheid is groter geworden en onze naam wordt sneller gekoppeld aan onderwerpen als lean bouwen en BIM’, merkt hij in de praktijk het effect van social media. ‘Andere partijen benaderen ons om kennis en ervaring uit te wisselen en kennis te delen. Ze verwijzen via social media naar ons als partij die onder meer kennis van zaken heeft over lean bouwen en BIM. Maar wij op onze beurt leren ook via social media door te volgen wat andere partijen in de bouw doen, denk bijvoorbeeld aan Blauwhoed en Heijmans.’
Social media is in twee jaar tijd een vast onderdeel geworden van de communicatie van Heembouw. ‘We hebben zelf, zonder dure externe adviseurs in te huren, het social media landschap ontdekt en dit volledig geïntegreerd in onze communicatie’, vertelt Bouwmeester. ‘Het valt in de sector op dat we op de sociale media frequent onze berichten plaatsen’, weet Bouwmeester. Dat komt omdat we interessante bouwgerelateerde berichten twitteren’, zegt hij.

‘Klanten zien wat we doen, merkt Bouwmeester. ‘Met name dat ze op onze berichten reageren, draagt bij aan het beoogde imago van het merk Heembouw. We hebben nu een solide basis voor een verdere professionalisering in 2013. We denken nu social en dat is al een heel mooi resultaat. We zijn heel benieuwd naar de vragen van de vakjury op 8 april. Dat is een van de redenen waarom we aan de IndustrialSocialMedia Award deelnemen. Daar kunnen we namelijk weer van leren.’

 

Meer over PieterBas Automatisering