Glasbak viert 40ste verjaardag

De glasbak bestaat alweer 40 jaar. In die tijd is glasinzameling uitgegroeid tot een alledaagse handeling, met succesvolle resultaten tot gevolg. Reden voor een feestje!

Veertig jaar geleden werd in ‘s-Hertogenbosch de eerste gemeentelijke glasbak geplaatst. Een mijlpaal. Dankzij de glasbak heeft Nederland zich genesteld in de wereldwijde en Europese kopploeg van glasinzameling en -recycling. Om dit te vieren, wordt de Glas in ’t Bakkie-campagne van een gloednieuw jasje voorzien. Met als knallend hoogtepunt: de verjaardag van de glasbak op 17 mei.

Nationaal feest van circulaire trots
Glasinzameling is voor de meeste Nederlanders de gewoonste zaak van de wereld. Elke keer dat we een fles of potje in de glasbak gooien, wordt het glas zonder kwaliteitsverlies gerecycled. De glasbak is daarmee meer dan simpel een gebruiksvoorwerp: het is een symbool van duurzaamheid en circulaire economie. Daar mogen we trots op zijn! De verjaardag van de glasbak is dan ook een feest van en voor heel Nederland.

Nieuw perspectief op glasinzameling
Om het feest kracht bij te zetten, slaat Glas in ’t Bakkie in dit jubileumjaar de handen ineen met creatief bureau Arttenders en Studio Lernert & Sander. In een grote landelijke campagne geven zij de glasbak de status die het verdient: een Nederlands icoon. Basis van de campagne is het Glasbak-logo. Het retro design blijkt namelijk hartstikke hip. Daarbij wordt een reeks opvallende campagnebeelden ontwikkeld, met prachtig gedetailleerde taartversies van de meest iconische glasbakken. Tot slot wordt ‘glasbakken’ verheven tot werkwoord. Want naar de glasbak gaan hoort zo bij het dagelijkse leven, dat verdient een eigen woord.

Meimaand = glasmaand
Rondom 17 mei zullen de campagne-uitingen zichtbaar zijn door heel Nederland. Daarnaast heeft de verjaardag nog een verrassing in petto. Een grootse ode aan de glasbak, die door jong en oud zal worden opgemerkt. Wat het precies is, blijft nog even geheim.

Samen vieren
Nederlandse gemeenten, de partners in de afvalketen, supermarkten en festivals worden uitgenodigd om dit feest samen te vieren! Vanaf medio april kunnen zij hun gratis campagnetoolkit downloaden via glasintbakkie.nl.