FNOI: Grote zorg over exploderende containertarieven

De vrachttarieven van Europa naar het Midden-Oosten en Azië zijn geëxplodeerd. De tarieven zijn met meer dan 400% gestegen sinds afgelopen oktober. Ook blijven containers staan en hebben sommige rederijen zelfs kortstondig een bookingstop doorgevoerd.

Sinds oktober zijn de vrachttarieven richting het Verre Oosten met ruim 400% gestegen. Zelfs halverwege de maand stijgen containertarieven. Deze maand alweer met zo’n 40%. Ook op reeds gemaakte boekingen.
Het verkrijgen van voldoende containers voor export naar met name het Verre Oosten wordt steeds meer een uitdaging. Rederij Maersk Line voerde afgelopen weekend zelfs korte tijd een bookingstop in vanwege de enorme vraag naar containerruimte vanuit Europa.

Rederijen hebben inmiddels hun tarieven verhoogd tot wel $ 2.500,- voor een 40ft container naar de Chinese havens. Gesproken wordt ook van een zgn. ‘Emergency Peak Season Surcharge’, oftewel een extra opslag op nieuwe maar ook reeds bevestigde boekingen die de vrachttarieven nog verder opdrijven.
Los van de gigantische stijging van de tarieven is ook sprake van vertragingen in diverse Aziatische havens vanwege de enorme drukte. Waar die enorme toegenomen vraag vandaan komt is niet precies bekend.

Het beeld is volledig tegenovergesteld aan dat van vorig jaar. Begin vorig jaar was juist sprake van historisch lage vrachttarieven, wat uiteindelijk mede leidde tot het faillissement van Hanjin. Het uit de vaart nemen van capaciteit en de vorming van nieuwe strategische allianties tussen rederijen heeft in samenhang met de economische groei geleid tot de huidige situatie.

De FNOI maakt zich grote zorgen over de prijsexplosie en heeft inmiddels ook in Brussel aandacht gevraagd voor de ontstane situatie. Oudpapier en karton is de grootste containerexportstroom richting het Verre Oosten.