Avalex zet duurzame winkelier in het zonnetje

Avalex heeft 200 gezinnen uitgedaagd om 100 dagen, 100% zonder restafval te leven. Uit het project blijkt, dat je bijna al je afval kunt scheiden! Wekelijks wegen de deelnemers hun restafval en voeren het gewicht in op het online platform. Het gemiddelde aantal kilo’s restafval staat op 1,8 kg restafval per huishouden per week. Dit is helemaal geen slechte score, gezien het landelijk gemiddelde van 8,7 kg restafval.

Verpakkingsloos
Om de deelnemers te blijven inspireren en te stimuleren om nog minder afval te produceren, krijgen zij opdrachten, waarmee ze leuke prijzen kunnen winnen. Afgelopen week bijvoorbeeld kregen deelnemers de opdracht om te kijken welke winkeliers in de omgeving al goed op weg zijn om afval te voorkomen. We waren blij verrast te zien dat veel winkeliers open staan voor het zelf meebrengen van verpakkingen. Naar de slager met je eigen plastic bakje, een glazen weckpot meenemen om je kruiden in te vervoeren of een jutenzakje voor je groenten. Opvallend was dat niet alleen kleine winkels, maar ook een Albert Heijn graag mee wil werken aan het project. Zo gaven zij stokbroden zonder verpakking mee aan de klant.

Winnaar duurzame winkelier
Avalex wil de Weilandwinkel van Hoeve Biesland in Delfgauw even speciaal benoemen. Deze winkel, die is gehuisvest in een omgebouwde SRV-winkel, verkoopt biologisch-dynamische en biologische producten van eigen boerderij en uit de streek. Alles is gegarandeerd duurzaam en heeft geen nega-tieve invloed op dier en natuur. Zij verkopen hun producten veelal zonder verpakking, je kunt zelf eier-dozen meenemen of een bijenwasdoek om je brood in te vervoeren. Avalex heeft hen beloond met een aantal duurzame weckpotjes voor heerlijke zelfgemaakte jam!

Creatieve tips
Wanneer je goed scheidt, blijft er maar weinig echt restafval over. Zo schrijft de familie Frisbee: “De vrijwel lege grijze bak maar lekker in de tuin laten staan, en niet aan de straat gezet vandaag…”. Restafval bestaat hoofdzakelijk nog uit chipszakken, kattenbakkorrels en luiers. Voor die eerste twee producten werden op het platform al recyclebare/biologisch afbreekbare varianten aangedragen. “Dit maakt het project ook zo leuk, de deelnemers zijn allemaal erg betrokken en voorzien elkaar (en ons) steeds opnieuw van creatieve tips en inzichten”, aldus projectleider Machteld Woudenberg.