Avalex scoort een 7,2 op klanttevredenheid

Avalex heeft een grootschalig klanttevredenheid onderzoek uitgevoerd onder haar klanten: de inwoners van de gemeenten Delft, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Rijswijk, Pijnacker-Nootdorp en Wassenaar. De resultaten van dit onderzoek gebruikt Avalex om meer te weten te komen over de tevredenheid van haar dienstverlening. Daarnaast is Avalex benieuwd naar ideeën van inwoners over onderwerpen als de inzameling van afval en grondstoffen en afvalscheiding. Op deze manier onderzoekt Avalex hoe zij haar klanten nog beter kan faciliteren.

Onderzoek klanttevredenheid
Avalex wilde graag het volgende weten: ‘Hoe bekend en tevreden zijn de klanten van Avalex met en over haar dienstverlening en communicatie, wat is het imago en de beeldvorming van Avalex, welke houding, gedrag, kennis en motivatie rondom afvalverwerking hebben haar klanten en hoe kan Avalex zich verbeteren en ontwikkelen in de toekomst?’. Het onderzoek voert Avalex uit in samenwerking met marktonderzoeksbureau Markteffect, om objectiviteit te waarborgen.1.740 respondenten hebben aan dit onderzoek meegedaan. Op basis van deze opkomst zijn de antwoorden representatief voor het gehele Avalex-gebied.

Resultaten
Avalex heeft een gemiddeld cijfer van 7,2 behaald. Onderwerpen waarop Avalex goed scoort zijn onder meer de inzet en effecten van de PMD campagne en de website. Bewoners van Leidschendam-Voorburg (7,3), Rijswijk (7,5) en Midden-Delfland (7,5), bewoners van hoogbouw (7,4) en bewoners van 66 jaar en ouder (7,6) behoren tot de meest tevreden klanten van Avalex.

Grondstoffen scheiden
Vooral inwoners die veel grondstoffen scheiden, beoordelen Avalex positief. Inwoners die minder grondstoffen scheiden beoordelen Avalex met een 6,9. Onderzoeksbureau Markeffect adviseert Avalex om meer bewoners te overtuigen van het belang om grondstoffen te scheiden. Zeker omdat bewoners van het werkgebied van Avalex significant minder grondstoffen scheiden dan bewoners van de rest van Nederland.

Verbeteren
Avalex kan zich verbeteren op het verminderen van meldingen rondom volle containers en het afhandelen van klachten. Ook vinden inwoners het verwarrend als er een verschil tussen gemeenten in inzamelfrequentie van minicontainers is. Er wordt Avalex gevraagd om de inzamelfrequentie van minicontainers gelijk te trekken. Hier speelt het nieuwe afvalbeleid van de zes gemeenten ook op in.

Bedankt!
Avalex wil alle deelnemers van het onderzoek bedanken. Alleen dankzij hen kunnen zij hun dienstverlening continue verbeteren. Heeft u nog vragen over het onderzoek? Dan kunt u contact opnemen met Avalex, via telefoonnummer 0900 0507.